چگونه نامی به‌یاد ماندنی برای برند بسازیم؟

چگونه نامی به‌یاد ماندنی برای برند بسازیم؟

(توسط: میثم پاشا)

 

اهمیت نام برند

یکی از کارکردهای تبلیغات، افزایش آگاهی برند است و روش‌های زیادی وجود دارد که شرکت ها برای رسیدن به این هدف بکار می‌گیرند ( مانند تکرار مکرر نام تجاری در تبلیغات ، قرار دادن مکرر تبلیغات در رسانه های مختلف، استفاده از سلبریتی‌ها و افراد مشهور برای تبلیغ برند). علاوه بر این آگاهی از برند در اغلب موارد توسط قابلیت به یاد آورده شدن نام برند ‘memorability ‘ توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد .

 قابل یادآوری بودن، یکی از مهمترین ویژگی‌های یک نام خوب

اگر چه اجزاء اجرایی و اجزای استراتژیک تبلیغات در یادآوری نام برند نقش بسیار موثری دارند، نظریه و تحقیقات در روان شناسی، نشان می‌دهد که ویژگی های نام های تجاری نیز ممکن است در قابلیت یاد آوری نام برند می تواند موثر باشد.

ایجاد یک نام مناسب برای یک برند می تواند یک کار بسیار ساده و یا چالشی به نظر آید. آیتم‌های زیادی در انتخاب نام مناسب نقش دارند. ما در این مطلب در مورد اصلی ترین کارکرد یک نام برند یعنی به خاطر آورده شدن صحبت می کنیم و می‌خواهیم بطور خلاصه بگوییم که چطور می‌توانید برای برند نامی انتخاب کرد که بخوبی به‌یاد آورده شود.

کوتاهی

در بسیاری از بررسی‌های مربوط علوم یادگیری مشخص شده است که کوتاهی کلمات از لحاظ تعداد سیلاب‌‍‌‌ها و حرف بکار رفته در به یاد آورده شدن آن تاثیر زیادی دارد. هر چقدر کلمات کوتاه‌تر باشند بهتر به خاطر سپرده می شوند. بعلاوه هر چقدر کلمه کوتاه‌تر باشد در خیلی مواقع راحتتر هم خوانده می‌شود. با راحتتر خوانده شدن کلمه سرعت خوانش آن افزایش می‌یابد که این خود باعث می‌شود که در حافظه ماندگارتر باشد. برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به

https://labs.la.utexas.edu/gilden/files/ 2016/03/1 -s 2.0 -S 0022537175800454 -main.pdf

برندهایی که اسامی کوتاه تری داشته باشند برای اکثریت مردم بیشتر به یاد آورده می شوند به همین خاطر است که در بیشتر برندهای FMCGاسامی کوتاه و ساده ای انتخاب می‌شوند. شرکت P & G   نیز در اکثر موارد برای برندهای خود در بازار FMCG  نام های کوتاهی بر می گزیند که دارای یک یا دو سیلاب باشند. مثل:

Tide  ,Downy ,Bounty, Luvs

برای مشاهده بیشتر به   https://us.pg.com/brands   مراجعه کنید .

معنی داری

تحقیقات نشان داده است که عامل مهمی در حفظ حافظه کلمه “معنی دار بودن” است. با این حال معنی دار بودن خود ترکیبی از صفات مختلف یک کلمه است.

استفاده از حافظه تصویری

تحقیقات نشان داده است که حافظه تصویری بسیار بهتر از حافظه کلامی است. به همین خاطر استفاده از اسم هایی که ارائه دهنده یک مقوله خاص بصورت فیزیکی یا تصویری باشد، بیشتر به یاد آورده می شود. مثال ها متعددی را در این زمینه می توان گفت، مثلا برند Arrow Pest Control که در لوگو خود از Arrow  و insect   استفاده کرده تا هم نام و هم لوگو بصورت تصویر یک چیز را بیان کنند که باعث بهتر بیاد آورده شدن برند شوند. همچنین یکی از قدرتمندترین برندهای جهان که نام برندش سیب است که مفهومی فیزیکی دارد.

تمایز و دوری از کلمات پر کاربرد

یکی دیگر از مواردی که روی ماندگاری نام برند در حافظه تاثیر می گذارد میزان تکرار کلمات و کاربرد کلمات است. Meyers-Levy ) 1989 ) نشان داده است که اسم برندهایی که دارای کلمات پرتکرار در زندگی روزمره است کمتر در حافظه می ماند.برای مثال کلمه United  در United Airlines . در این حالت ها حافظه برای این نام‌ها تمایز کمتری قائل می شود. بنابراین به یاد آورده شدن نام یک برند راحتتر می شود اگر نام برند دارای کلماتی باشد که برای مخاطب کمتر  تکرار می‌شود. بعلاوه نشان داده شده است که اسمی که متمایز تر از سایر اسم‌ها باشد بهتر بیاد آورده می‌شود.

ارتباط
هر چقدر نام برند به کارکرد محصول یا خدمات نزدیکتر باشد باعث بهتر بیاد آورده شدن آن می شود. اما ممکن است ارتباط بهتر به معنای استفاده از کلمات پر کاربرد باشد که از جهات دیگر باعث شود یک نام کمتر به یاد آورده شود.

نتیجه

برای درک بهتر و جمع بندی از موارد بالا می توان Ivory  که یک برند شامپو است مثال زد که کلمه آن دارای تکرار کمی است و همچنین ارائه کننده یک مقوله فیزیکی است که می تواند این اسم برند را برای بیاد آورده شدن بسیار مطلوب کند. همچنین دارای 3 سیلاب و 5 حرف است که کلمه‌ای کوتاه است. این نام  را می‌توان با توجه به شاخص های بالا یک نام مطلوب برای به یاد آورده شدن در  این دست از محصولات در نظر گرفت.

بوطیقا یک شرکت برندینگ است که به شما کمک می کند تا بهترین نام را برای برند خود انتخاب کنید. ما در نامگذاری برندها از شیوه‌های کاملا علمی برای خلق نام بهره می‌گیریم. ما نام برند را بر اساس 11 شاخص انتخاب می کنیم تا نام انتخاب شده در اذهان تثبیت شود.

برای استفاده از خدمات برندینگ با شرکت بوطیقا تماس بگیرید.

aa

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.