مسترکارت: به روزرسانی لوگو

مسترکارت: به روزرسانی لوگو

 

(توسط: محمود کریمی)

سازمان بزرگ مالی مستر کارت بعد از 20 سال تصمیم گرفت تا لوگوی خود را تغییر دهد. مستر کارت تصمیم به تغییر نماد این شرکت گرفت تا نماد جدید متناسب با فضای دیجیتال و منعکس کننده رشد و گسترش جهانی آن باشد.

 

لوگو جدید مسترکارت

علامت تجاری کنونی مستر کارت سال­ها دارای تغییرات کمی بوده است. این راهبرد آنان را قادر ساخته تا از طریق یک ارتباط پایدار، هویت و ذهنیت برندی قوی را بسازند و آن را در سطح جهانی گسترش داده و تقویت کنند. تصمیمی‌گرفته شده در مورد تغییر لوگو این بود که لوگو به طور کامل تغییر نخواهد کرد و دایره­های زرد و قرمزی که در هم آمیخته شده­اند، باقی خواهند ماند(این دایره‌ها نشان دهنده ارتباطات، وحدت و همبستگی و باهم بودن است). لوگو تا حدی نازکتر، پهنتر به نظر می­رسید که کمتر خودش را نشان می­داد که با اسم مستر کارت در زیر دو دایره همراه شده بود.

تغییر اصلی در نظر گرفته شده‌این بود که کلمه Mastercard بدون C حرف بزرگ نوشته شود یا در مواردی کل این کلمه بدون حرف بزرگ نوشته شود. ایده­ای که پشت این استراتژی وجود داشت، کم اهمیت کردن کلمه “کارت” بود، چرا که امروزه یک شیوه از چندین شیوه موجود پرداخت دیجیتال است.

 

مرحله سخت

بطور کلی نسبت به شرکت‌های خدمات مالی و بخصوص برای آن­هایی که وام می­دهند، اعتماد کمی وجود دارد. لذا بسیاری از موسسات مالی پیام­های برند و هویت­های بصری برند خود را از طریق مفهوم “مطمئن بودن انتخاب” شکل داده­اند. این امر کمک می­کند تا این موسسات اعتماد مخاطبان و مشتریان خود را بدست آورند.

اما بدون تغییرات در هویت و سایر اجزای برند، تمامی این شرکت‌ها در مرحله­ای محدود شده­اند و تنها بخاطر یک چیز یا تنها یک شرکت که یک کار را انجام می­دهد، شناخته می­شوند. اما هویت بصری سخت و غیر قابل انعطافی که مستر کارت داشت، نمایشگر تمامی خدماتی که مستر کارت ارائه می­داد، نمی­شد. برندینگ صورت گرفته در گذشته، انعطاف پذیری لازم برای معرفی مطلوب تمامی خدمات و سرویس‌های متنوع این شرکت را نداشت. یکی از مدیران شرکت در یک سخنرانی در مورد تغییر علامت تجاری مستر کارت چنین اظهار داشته است” ما نیاز داشتیم تا در فضای دیجیتال رشد داشته باشیم. و هم اکنون علامت تجاری ما جدید ساده و مدرن گردیده است و با دنیای در حال رشد دیجیتال ارتباط برقرار کرده است.”

 

نکته‌ای که باعث تغییر موفقیت آمیز لوگو بوده است، چیست؟

نکته اصلی موفقیت تغییر علامت تجاری چیزی نیست جز ذهنیتی که مردم در مورد لوگو دارند. بدین جهت شرکت مستر کارت یک تحقیق مهم و دقیق انجام داد و دریافت که مردم این شرکت را با دایره‌های زرد و قرمز در کنار هم می شناسند و این دایره‌های زرد و قرمز بیشتر از هر چیزی مستر کارت را نمایش می­دهند. لذا با استفاده از این اطلاعات، علامت تجاری می‌توانست کمی تغییر کند تا اهداف مد نظر را محقق کند و در راستای راهبرد شرکت قرار گیرد.

یکی از مدیران این شرکت در مورد لوگو چنین اظهار نظر می­کند “ لوگوی مستر کارت در سطح جهان شناخته شده است. 2.2 میلیارد نفر در جهان کارت‌های مستر کارت را که لوگوی مستر کارت در روی آن حک شده است، بهمراه دارند. به‌علاوه میلیون­ها فروشگاه و مغازه در جهان وجود دارد که لوگوی مستر کارت را در محل فروش خود نصب کرده­اند . کلید فعالیت و کسب‌وکار ما ارزش ویژه‌این لوگو است و ما باید از آن مانند اهرم و شتاب دهنده­ای برای حرکت رو به‌اینده استفاده کنیم. ما باید از عناصری که بیشتر از همه شناخته شده­اند نگهداری کنیم که از آن جمله می‌توان به دو دایره زرد و قرمز کنار هم، به­همراه خود اسم مسترکارت اشاره نمود. این راهبردی است که ما آن را انتخاب کرده­ایم. ”

 

یک علامت تجاری قابل انعطاف

لوگوی طراحی شده جدید از تاریخچه، داستان و میراث برند پشتیبانی می­کند. تیم طراحی، لوگوی جدید را هوشمندانه، همراه با منطق و داستان در پس آن، طراحی کرده است. بعبارت دیگر تغییر دادن لوگو فقط بخاطر خود تغییر نبود بلکه نمایش میراث گذشته در عین حرکت رو به‌اینده مد نظر بود. چون مخاطبان با اطلاعات گذشته خود با نشانه جدید ارتباط برقرار کرده و آن را فهمیده بودند، لذا در وفاداری آنان نسبت به برند تغییری به‌وجود نیامد. تمام تغییرات بزرگ در لوگو­ها باید در طول زمان و پوشیده و آهسته انجام شود. این موارد برای مسترکارت دارای ریسک بیشتری بود. لوگوی جدید در عین سادگی، مدرن، تازه و مناسب با دنیای دیجیتال در حال پیشرفت، به نظر می­رسد. وقتی این لوگو با لوگوی قدیمی مقایسه می­شود، لوگوی قدیمی واقعا از مد افتاده و تاریخ گذشته دیده می­شود و این برای برند چیزی است که آن را دقیقا نمی­خواهد و بسیار جالب توجه خواهد بود اگر تمامی ارکان برقراری ارتباطات این شرکت نمایشگر این راهبرد ساده باشد.

 

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.